Saturday, February 21, 2009

Mengenal potensi diri


Pada dasarnya setiap manusia memiliki kekuatan dan potensi masing-masing. Tapi sampai saat ini masih ramai orang yang belum menyedari potensi di dalam dirinya sendiri. Padahal potensi setiap orang sangat menunjang kejayaan dalam hidupnya jika diasah dengan baik.

“Manusia tidak merancang untuk gagal, mereka gagal untuk merancang” - William J. Siegel

Kenali diri sendiri: Cuba buat daftar pertanyaan, seperti: apa yang membuat anda bahagia; apa yang anda inginkan dalam hidup ini; apa kelebihan dan kekuatan anda; dan apa saja kelemahan anda. Kemudian jawablah pertanyaan ini secara jujur dan objektif. Mintalah bantuan keluarga atau sahabat untuk menilai kelemahan dan kekuatan anda.

“Nak tengok siapa kita, tengoklah siapa kawan kita.” -DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

Tentukan tujuan hidup: Tentukan tujuan hidup anda, baik itu tujuan jangka waktu pendek mahupun jangka panjang secara realistis. Realistis maksudnya yang sesuai dengan kemampuan dan kompetensi anda. Menentukan tujuan yang jauh boleh sahaja, asal diikuti oleh semangat untuk mencapainya.

Kenali motivasi hidup: Setiap manusia memiliki motivasi tersendiri untuk mencapai tujuan hidupnya. Cuba kenali apa motivasi hidup anda, apa yang boleh melunturkan semangat anda untuk menghasilkan karya terbaik, dll. Sehingga anda memiliki kekuatan dan sokongan moral dari dalam diri untuk menghasilkan yang terbaik

Hilangkan negative thinking: Nyahkan fikiran-fikiran negatif yang boleh menghambat langkah anda mencapai tujuan. Setiap kali anda menghadapi hambatan, jangan menyalahkan orang lain. Lebih baik cuba evaluasi kembali langkah anda, mungkin ada sesuatu yang perlu diperbaiki. Kemudian melangkahlah kembali jika anda telah menemukan jalan yang mantap atau lebih baik.

Jangan mengadili diri sendiri: Jika terjadi sesuatu yang tidak diinginkan dalam mencapai tujuan anda, jangan menyesali dan mengadili diri sendiri berlarut-larutan(ntah ada ke tak perkataan nih). Hal ini hanya akan membuang waktu dan tenaga. Bangkit dan lihatlah masa depan. Jadikan kegagalan sebagai pengalaman dan bahan pelajaran untuk maju.

Tiada Jalan Mudah: Jangan mengharapkan sesuatu dengan cepat. Air yang menitik secara berterusan itu mampu menghakis batu. Parang yang diasah berterusan itu akan tajam. Begitulah juga dengan diri manusia. Oleh itu jangan mudah berputus asa dalam berusaha. Anda tidak boleh gagal atas apa alasan sekalipun. Jadikan setiap kegagalan itu sebagai pengajaran untuk memperbaiki diri, untuk mengubah perancangan, untuk lebih fleksibel dan lambat laun kejayaan itu pasti milik anda !!!

‘berlian mengambil masa beribu tahun untuk terbentuk’.

Bersabar, setiap usaha ada hasilnya.

0 comments: